Effects of an Educational Intervention in Patients with Nonalcoholic Hepatic Steatosis
Keywords:
nonalcoholic hepatic steatosis, physical activity, alanine aminotransferase, aspartate aminotransferase.Abstract
Introduction: Nonalcoholic hepatic steatosis is the hepatic consequence of metabolic syndrome, with a high potential for progression to steatohepatitis and, finally, cirrhosis.
Objective: To determine the effects of an educational intervention in patients with nonalcoholic hepatic steatosis from the rural area of the Chambo Canton.
Methods: A quasiexperimental study of longitudinal cohort was conducted. The universe was made up of 64 patients with nonalcoholic hepatic steatosis; following a nonprobabilistic sampling based on inclusion and exclusion criteria, the sample was established to be of 53 subjects. The statistical analysis was realized with the program IBM® SPSS® Statistics; descriptive statistics for continuous variables included measures of central tendency and dispersion. For categorical variables, absolute frequencies and percentages were calculated. Inferential statistics included the Mann-Whitney U test, the McNemar's test, and the Wilcoxon signed-ranks test.
Results: The application of the intervention increased the level of physical activity in participants (p < 0.001); in some cases, it caused disease remission (p < 0.001) and reduced transaminases with values of p < 0.001 and p < 0.005 for aspartate aminotransferase and alanine aminotransferase, respectively.
Conclusions: The application of a health educational intervention promotes the practice of physical activity and, consequently, modifies the activity of nonalcoholic hepatic steatosis in patients with the disease.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).